انتقاد روزنامه صداوسیما به فیلم برادران لیلا | جولان ناکام یک خانواده بیهمه چیز
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۲۷۹۴
به گزارش همشهری آنلاین، یکی از کنجکاویهای علاقهمندان سینما، نمایش فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی، در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن بود که سرانجام با اکران این فیلم پایان یافت. برخلاف برخی انتظارها به پشتوانه موفقیت آثاری چون «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» که تصور میشد برادان لیلا در جشنواره کن به درخششی خیرهکننده دست مییابد، چنین نشد و موفقیت فیلم و نظر مثبت بعضی از منتقدان و مخاطبان تا اینجا به حد و اندازهای نیست که بتوان شانسی برای تنها نماینده سینمای ایران در بخش اصلی و مسابقه درنظر گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم «برادران لیلا»، ساخته سعید روستایی از دو منظر قابل بحث است؛ اول اینکه از منظر ساختاری بسیار نسبت به دو فیلم قبلی روستایی یعنی «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم»، ضعیفتر و در سطحی پایینتر است. دوم اینکه زمان فیلم بسیار طولانی و بدون احتساب تیتراژ، نزدیک به سه ساعت است. این فیلم برای اکران عمومی قطعا نیاز به یک بازنگری جدی در تدوین دارد. فیلم در حال حاضر به قدری کسالتبار و حوصلهسربر است و ریتم کند و کسلکنندهای دارد که شخصا شاهد بودم برخی تماشاگران در حین نمایش فیلم، از سالن سینما خارج میشدند. با ذکر این نکته که چنین رویهای اصولا در جشنوارههای بینالمللی مرسوم نیست و خیلی کم پیش میآید مخاطبان حرفهای سینما در حین تماشای فیلم، سالن سینما را ترک کنند.
دلیل ترک سالن توسط تعدادی تماشاگران این است که عملا در دو ساعت ابتدایی فیلم شاهد هیچ اتفاقی در قصه نیستیم. یعنی روایتی را میبینیم که به صورت خطی پیش میرود و مشخص نیست شخصیتهای فیلم برای چه چیزی با هم میجنگند. اما در ۵۰ دقیقه پایانی، فیلم ذرهای روند تندتری پیدا میکند، سروشکل منسجمتری مییابد و اتفاقاتی میافتد که تازه بدل به یک فیلم سینمایی میشود. در کل از نظر دکوپاژ و نوع قاببندی هم واقعا سینما را در این فیلم نمیبینیم. این مباحث ساختاری فیلم بود که به شکل خیلی کلی مطرح کردم و وارد جزئیات آن نشدم، چون مجال چنین بحثی نیست و میتوان زمان نمایش فیلم در ایران، بیشتر به جزئیات ساختاری آن اشاره کرد.
هدف: خانواده ایرانیدرباره محتوای فیلم برادران لیلا بحث بسیار است. متاسفانه همانطور که در سالهای متمادی رویه زشت و ناپسند سیاهنمایی در سینمای ایران باب شده، این فیلم هم پیرو آثاری است که در ژانر فلاکت روایت میشود و فلکزدگی، بدبختی و زبونی ایران و ایرانی را به تصویر میکشد و به جهانیان عرضه میکند که شاید به این ترتیب، موردتوجه جشنوارههای جهانی قرار گیرد تا برایش دست و سوت بزنند و هورا بکشند.
برادران لیلا متاسفانه تصویری مخدوش از چهره ایران و ایرانی ارائه میکند و چیزی که برای مخاطب جهانی تصویر میشود، به شکلی است که انگار اعضای خانواده ایرانی میخواهند همدیگر را بدرند! یعنی در این فیلم حتی اعضای خانواده به هم رحم ندارند و نشانی از لطف و محبت به همدیگر نیست. انگار همه چیز در ایران پیرو منافع شخصی افراد شکل میگیرد و پدر نسبت به بچهها حس و عاطفهای ندارد، همینطور زن و شوهر نسبت به یکدیگر و مادر نسبت به بچهها. تمام هتک حرمت و هتک حیثیتی هم که بین افراد خانواده شکل میگیرد، فقط به دلیل مسائل مالی است.
هیچکدام از ما منکر مشکلات اقتصادی ممکلت نیستیم که اتفاقا یکی از دلایل این مشکلات، بحث تحریم ظالمانه غربیها علیه کشور ماست و سعید روستایی هم در فیلمش راجع به این تحریم صحبت میکند اما این خیلی مهم است که یک فیلمساز اگر وطنپرست است، وقتی به این مساله نگاه میکند، نگاه سالم و درست و منصفانهای داشته باشد. الان بخش عظیمی از مردم کشورمان با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند اما آیا این چالش باعث شده که خانوادهها مثل قانون جنگل فقط همدیگر را بدرند و آیا روابط عاطفی میان اعضای یک خانواده در کشور ما از بین رفته است؟ قطعا چنین نیست.
مدیران فرهنگی کجا هستند؟متاسفانه تصویری که سعید روستایی از خانواده ایرانی نشان میدهد، اینچنین است و اینگونه مطرح میکند که ایرانیها برای تنازع بقا دست به هر عملکرد و رفتار غیرانسانی میزنند. کار به جایی میرسد که به خاطر مشکلات اقتصادی، حرمت مادر و پدر در این فیلم شکسته میشود. چیزی که در دین ما بسیار به آن اشاره شده که باید این حرمتها حفظ شود اما در برادران لیلا دختری را میبینیم که به خاطر مشکل اقتصادی، سیلی به گوش پدر میزند یا کلمات رکیک و مشمئزکنندهای به مادرش میگوید. اینها از جمله مواردی است که در محتوای سیاستزده این فیلم وجود دارد.
امیدوارم تدبیری جدی اندیشیده شود که مدیران فرهنگی و سینمایی کشور ما بتوانند برای آینده سینمای ایران در عرصههای بینالمللی، سیاستگذاری مشخصی داشته باشند. چون با ساخت اینگونه فیلمها، خودزنی و خودتخریبی میکنیم و با دست خودمان بر ضد منافع ملی و ضدفرهنگ و هویت ملی خود حرکت میکنیم. بنابراین باید جلوی این روند شوم و ناپسند گرفته شود. بسیار برای آنهایی که اسم خودشان را مدیر فرهنگی گذاشتهاند، متاسفم. زیرا به فیلمهایی که بر ضد ایران و ایرانی تولید میشوند، مجوز ساخت میدهند و باعث میشوند یک ایرانی در دنیا به عنوان آدم وحشی، بدوی، عقبمانده، بیهویت، بیخانواده و بیهمهچیز شناخته شود. ماندهام آقایانی که این تصویر سیاه را از خانواده و جامعه ایرانی نشان میدهند، چطور رویشان میشود به عنوان یک هنرمند ایرانی در عرصههای بینالمللی حضور پیدا کنند، جولان دهند و روی فرش قرمز راه بروند.
کد خبر 679445 برچسبها فیلم و سریال ایرانی جشنواره کن سینمای ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: فیلم و سریال ایرانی جشنواره کن سینمای ایران سعید روستایی برادران لیلا سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۲۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، به گفته یک منبع آگاه ایلان ماسک روز گذشته به پایتخت چین سفر کرد و قرار بود درباره راه اندازی نرم افزار کاملا خودران و اجازه انتقال داده های رانندگی به خارج از کشور گفتگو کند.
سفر ناگهانی این میلیاردر که طی آن با لی کیانگ نخست وزیر چین نیز ملاقات کرد، یک هفته پس از آن انجام شد که وی برنامه های سفر به هند برای ملاقات با نارندا مودی نخست وزیر این کشور را به دلیل مسئولیت های سنگین تسلا لغو کرد.
امروز دو منبع آگاه فاش کردند تسلا با بایدو توافق کرده تا از لیسانس فناوری نقشه بندی این شرکت برای جمع آوری داده ها در جاده های عمومی چین استفاده کند. تسلا مدعی است چنین فرایندی، گامی کلیدی برای معرفی نرم افزار کاملا خودران در این کشور است.
از سوی دیگر یک انجمن خودروی مهم چین اعلام کرد خودروهای مدل 3 و Y تسلا از جمله مدل هایی هستند که آزمایش شده و الزامات امنیت داده چین را دارا هستند.
امنیت داده و پیروی از قوانین دلایل اصلی هستند که این خودروساز برقی آمریکایی تاکنون نتوانسته نرم افزار کاملا خودران را در چین فراهم کند.
رگولاتورهای چینی از 2021 میلادی تسلا را ملزم کرده اند تمام داده هایی که از ناوگان خودروهای چینی اش در شانگهای جمع آوری می شود را ذخیره کند، در نتیجه شرکت آمریکایی نمی توانست هیچ یک از داده ها را به آمریکا انتقال دهد.
ماسک خواستار تاییدیه انتقال داده های جمع آوری شده به خارج از این کشور بود تا الگوریتم هایش را برای فناوری های خودران آموزش دهد.
کد خبر 6091857