توقیف رسمی فیلم «برادران لیلا» / فیلم در اروپا اکران میشود!
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۴۵۴۹
با وجود سازمان سینمایی اعلام کرد پروانه نمایش فیلم سینمایی «برادران لیلا» به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات از سوی تهیهکننده و کارگردان آن صادر نمیشود، شنیدههای «تابناک» حکایت از آن دارد که برنامه اکران بین المللی این فیلم در جریان است و این فیلم مطابق با برنامه ریزی در اروپا اکران خواهد شد.
به گزارش «تابناک»، اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با صدور اطلاعیهای اعلام کرد: پروانه نمایش فیلم سینمایی"برادران لیلا" به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات صادر نمیشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
متن اطلاعیه اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم به این شرح است:
«فیلم سینمایی "برادران لیلا" به کارگردانی سعید روستایی بدون طی کردن تشریفات و روند قانونی برای جشنواره فیلم کن ارسال شده بود. از آن جایی که این فیلم بدون اخذ پروانه نمایش و بیتوجه به مقررات و برخلاف آئین نامه حضور آثار در محافل و جشنوارههای بینالمللی که طبق ( ماده پنج آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم ، اسلاید ، ویدیو و صدور پروانه نمایش آنها ) و علیرغم تاکید مسئولین سازمان سینمایی مبنی بر ضرورت تبعیت از قوانین و مقررات، به جشنواره کن ارسال شده بود معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با هدف مساعدت، تسهیل و تصحیح حضور و حل مشکل فیلم از تهیهکننده و کارگردان آن خواست تا طی جلساتی وضعیت و شرایط فیلم و فرایند آن را بررسی نمایند.
با همکاری تهیهکنندگان فیلم " برادران لیلا" در سازمان سینمایی مورد بازبینی قرار گرفت و در راستای کمک به فیلم با ملحوظ داشتن اهمیت حضور بینالمللی محصولی از سینمای ایران، تصمیم و توافق بر این شد تهیهکننده و کارگردان برای دریافت پروانه نمایش جهت ارائه نسخه نهایی در جشنواره کن، موارد و اصلاحات لازم را که بخشی از آنها حتی در فیلمنامه مصوب شورای پروانه ساخت نیز وجود نداشته اعمال نمایند که این مهم حتی در یک مورد از موارد اعلامی محقق نشد.
برغم تاکید و تذکرات لازم برای رعایت قانون و با علم و آگاهی تهیهکننده و کارگردان نسبت به تبعات هرگونه تخلف، متاسفانه فیلم مذکور بدون هیچگونه همکاری و انجام اصلاحاتی در جشنواره کن به نمایش در آمد.
چنانکه عوامل اصلی فیلم با اصرار و ابرام بر ادامه مسیر اشتباه نشان دادند که اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالنهای سینما و مخاطبان داخلی ترجیح میدهند.
از این رو، فیلم " برادران لیلا" به تاسی از اصل"قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری"و به دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقرراتی چون: شرکت در جشنواره های خارجی بدون عبور از مجرای قانونی و اخذ پروانه نمایش، سرپیچی از مقررات و اصرار بر ارائه نسخه اصلاح نشده برغم تعهدات صورت گرفته و استمرار بر تخلف و مداومت بر آن حتی بعد از جشنواره کن و شرکت در جشنواره مونیخ و در نهایت اعلام رسمی کارگردان محترم مبنی بر عدم پذیرش اصلاح فیلم، این فیلم تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجاد شده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت.»
جدیدترین فیلم سعید روستایی با بازی سعید پورصمیمی، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و...در جشنواره کن جایزه فیپرشی را دریافت کرد.
مدیر دفتر نظارت سازمان سینمایی:
اکران «برادران لیلا» در اختیار سازمان سینمایی نیست | ارگانهای دیگر وارد ماجرا شدهاند
روحالله سهرابی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم، درباره حواشی مطرحشده مبنی بر احتمال توقیف فیلم برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی روز گذشته گفته بود: برنامه مدیران مربوطه در دولت سیزدهم این است که هیچ فیلمی از جانب سازمان سینمایی و وزارت ارشاد توقیف نشود و از آنجا که رئیس سازمان سینمایی برآمده از سینما و اتفاقاً تهیهکننده سینما هستند، از همان ابتدا بر عدم توقیف فیلمها و کمک به خروج آثار از بلاتکلیفی یا توقیف تاکید داشتهاند.
او توضیح داد: فیلم برادران لیلا زمانی در جشنواره کن شرکت کرد که به لحاظ مونتاژی اساساً آماده نبود ولی ظاهراً با هماهنگیهای صورتگرفته این فیلم حتی پیش از اتمام مونتاژ و جلوههای ویژه و پستولید در این جشنواره شرکت کرد. طبق آییننامه و راهبرد حضورهای بینالمللی، حتماً فیلمها برای حضور در مجامع بینالمللی باید پروانه نمایش داشته باشند که متاسفانه فیلم برادران لیلا فاقد پروانه نمایش بود.
او ادامه داد: طی جلساتی که همکاران ما در معاونت ارزشیابی و نظارت بر تهیهکنندگان و کارگردان فیلم هم اعلام کردند، هرگونه حضور یا اکران آثار نمایشی در جشنوارههای خارجی و بازارهای فیلم و سینماها منوط به دریافت پروانه نمایش از سازمان سینمایی کشور است ولی با وجود تذکرات، فیلم برادران لیلا برخلاف آییننامهها و قوانین وزارت ارشاد بدون اخذ مجوز نمایش در جشنوارههای خارجی شرکت کرد که کارگردان فیلم نیز صراحتاً به این موضوع اشاره کرد.
سهرابی در ادامه گفت: فارغ از رفتارهای عمومی و اجتماعی عوامل فیلم در چنین رویدادهایی که خلاف عرف و مصالح داخل کشور رفتار شده است، در اینجا بحث خود فیلم مطرح است که سازندگان آن از قوانین تخطی کرده و نکته حائز اهمیت دیگر اینکه در اقدامی مشابه نسخه اصلاحنشده فیلم را در جشنواره مونیخ نیز شرکت دادهاند. البته همکاران ما در سازمان سینمایی طی نامهای رسمی به تهیهکننده و دیگر سازندگان فیلم تذکر لازم را دادند و امیدواریم دوستان از این پس چنین تخلفهایی که میتواند تبعات سنگینی را متوجه فیلم کند مرتکب نشوند؛ چراکه به عقیده شخصی بنده، حیف است محصولات سینمایی که با مشکلات بسیار تولید و آماده نمایش میشوند بر اساس استانداردهای داخلی و مناسب در مجامع بینالمللی به نمایش درنیایند و عرضه نشوند.
سهرابی با طرح پرسشی دال بر اینکه اگر فیلمی مجرای قانونی را طی کرده و استانداردهای داخلی را رعایت کند چرا و به چه دلیل باید دچار مشکل شود افزود: ما در سازمان سینمایی در تلاشیم هیچ فیلم و فیلمسازی در اکران فیلمهایش دچار انسداد نشود، سع میکنیم همکاری لازم را با آنها داشته باشیم اما این تعامل در صورتی که دوسویه و دوطرفه باشد نتیجهبخش خواهد بود در غیر این صورت کلیت سینما آسیب خواهد دید.
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم با بیان این مطلب که عملکرد مجموعه دستاندرکاران فیلم برادران لیلا به گونهای بود که متاسفانه این فیلم در دام حاشیههای خودساخته زیادی افتاد به نحوی که ارگانهای دیگر که وظایفی فراسازمانی داشتند نیز به ناچار وارد ماجرا شده و تصمیمات سختی درباره آن گرفتند، خاطرنشان کرد: اکنون دیگر اکران فیلم برادران لیلا در اختیار سازمان سینمایی نیست و امیدوارم تلاش تهیهکننده و دستاندرکاران فیلم برای بازگرداندن آن به مسیر طبیعی اکران با موفقیت همراه باشد! طبیعتاً سازمان سینمایی نیز بر اساس وظیفه ذاتی خود از همه ظرفیتهایی که در اختیار دارد برای حل مشکل این فیلم استفاده خواهد کرد.
منبع: تابناک
کلیدواژه: متروپل آبادان جنگنده اف 14 سازمان سینمایی برادران لیلا توقیف فیلم متروپل آبادان جنگنده اف 14 تهیه کننده و کارگردان فیلم برادران لیلا سازمان سینمایی جشنواره کن پروانه نمایش بین المللی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۴۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»